dimarts, 2 de juny del 2015

Les mans de Maria Perenya


 Resultado de imagen de cuadro pianista

Relat: Les mans de Maria Perenya
 
Cada època es defineix per sobredimensionar uns valors concrets. L’arquitectura és un art que capta certes necessitats i això la fa més humana i vertaderament funcional. L’humanisme hauria de funcionar en tots els àmbits que  conformen el nostre entorn, sinó una simple cadira es pot convertir en un moble inquietant i intrús a casa nostra.
Màrius reposava al sanatori de Paimio a vint-i-nou quilòmetres de Turku, ciutat finlandesa. El conjunt arquitectònic era obra d’Àlvar Aalto,  un arquitecte preocupat per integrar l’olor dels boscos finesos a dintre dels recintes comunitaris. Els pins i els brucs es podien entreveure des de les parets interiors de les habitacions per a tuberculosos. Parets laminades de fusta i sostres en forma d’onades llargues que acollien l’entrada del sol, font de salut primordial per als malalts.
Diuen que Aalto incidia fins en el més mínim detall: un llum, un material, un quadre... El sentit holístic de les seues obres produïa un benestar emocional inusitat en qui les habitava perquè eren percebudes per tots els sentits. Així l’olor de faig de les parets podia despertar en Màrius les ganes de passejar per l’habitació de mides reduïdes, ja que el transportava als boscos de prop de Paimio. L’entrada de la llum natural esdevenia un espectacle de formes polsoses segons l’hora en què es contemplava i a ell se li acudien mil coreografies de nimfes volàtils. La suavitat dels costats i  els perfils arrodonits esllanguien les hores i tot esdevenia més orgànic i més tàctil, més a l’abast de les mans i dels ulls.  
 L’orfenesa espiritual quedava així dissolta i tot es trobava en la justa mesura. Els dies de pluja esdevenien una obra d’art per als qui reposaven darrera del vidre i, tot i que eren dies en què els esputs sanguinolents i la febre reprenien la seua marxa bèl·lica, Màrius gaudia amb la dansa de les gotes i la música de llur frec amb les fulles.
Quan desallotjaren l’habitació de Màrius, després de cinc anys d’ingrés a Paimo, la infermera que havia mantingut més contacte amb ell recollí un bloc ple de dibuixos fets amb llapis, intensos i amb olor de sucre de fira. El tema més recurrent d’aquestes breus il·lustracions eren el d’unes mans femenines tocant les tecles d’un piano, possiblement tocant Nocturn de Chopin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada